Ga direct naar het artikel

Vraag?

Vind snel een antwoord

Voorbereiding eerste ritten met een elektrische (deel)auto
    • Stap eens in, start de auto (of eigenlijk zet hem aan) en neem de auto in je op: automaat, mogelijk regeneratie, navigatie die ook informatie heeft over laadpalen, boordcomputer met informatie over acculading op het moment, gemiddeld verbruik van de afgelopen ritten (geen garantie voor actieradius van toekomstige rit*), de benodigde tijd om resterende accucapaciteit vol te laden (zowel bij publiek als bij snelladen);
    • Maak eerst enkele korte ritjes, voordat je een lange aangaat;
    • Sluit de auto alvast eens aan op een laadpaal in de buurt: aankoppelen, laden starten, auto sluiten vice versa; 
    • Bekijk ter voorbereiding op een rit waar je laadpunten kunt vinden. Vorm een beeld of je dat snel wilt doen (aan snellader, bv langs snelweg) of dat het langzamer mag (aan publieke paal tijdens een bezoek);
    • Maak daarbij ook een inschatting van wat je gemiddelde verbruik (kWh/100km) zal zijn en dus hoever je daarmee kunt rijden. Op basis daarvan neem je enkele opties in je op (schrijft ze op óf markeer ze in de app) voor de laadpunten die je wilt gaan gebruiken. 

     

    • De Rij-omstandigheden: Temperatuur (koude)en tegenwind
    • Jouw rijgedrag: Snel optrekken (accelereren), de snelheid (hoe hoger = kleinere actieradius), gebruik verwarming/airco/elektronica
    • Staat van de elektrische auto: Bandenspanning (te laag), belading van de auto (gewicht)
    • Blijf de informatie uit de boordcomputer volgen: de computer past de data continu aan jouw rijgedrag en de omstandigheden aan: het gemiddelde verbruik, de verwachte resterende actieradius, of je de in de navigatie ingevoerde bestemming gaat halen etc.
    • Verander eens van rijgedrag. Trek sneller op of juist langzamer, verhoog je snelheid of verlaag die juist, zet de verwarming of de airco eens aan of juist uit. En zie dat dit allemaal effect heeft op het verbruik en de te verwachten resterende actieradius. Je hebt dus zelf invloed op wanneer je weer moet laden!
  • Hoe lang je onderweg moet laden hangt sterk af van de snelheid waarmee je laadt:

    Snellader

    Aan een snellader kan dat op de meeste plaatsen met een vermogen van tussen de 50 en zo’n 175 kW/h, soms zelfs al 350kW. Echter: niet elke auto kan dezelfde snelheid van laden aan. Lees de instructies.

    Een voorbeeld:

    • Als een auto een batterijcapaciteit van 64kWh heeft en een laadvermogen van maximum 77kW en je wilt van 20% batterijpercentage (nog ca. 15kWh in de batterij dus) naar 80% (dus tot ca. 51kWh in de batterij);
    • Dan wil je dus 36kWh laden;
    • Je laadt bij een snellader met een vermogen van 50kW;
    • Dan doe je daar dus ca. 43min) over.

    Publieke lader 

    Publiek laden (in de wijk of op een parkeerplaats) maar ook bij veel laadpalen bij bedrijven, ligt de snelheid lager, door een vermogen van tussen de 11 en 22 kW.

    Een voorbeeld hiervan:

    • Als je dezelfde auto laadt aan een laadpunt met 11kW vermogen voor een familiebezoek van 3 uur en je start met nog 20% batterijpercentage (nog ca. 15kWh in de batterij dus);
    • Dan is het batterijpercentage na 3 uur van 20% (15kWh) met 33kWh gestegen naar 48kWh (dus 75% van de batterijcapaciteit van 64kWh)

    Ook hier echter een maar: dat een laadpaal een vermogen heeft van 11kW wil niet zeggen dat hij ook altijd met die snelheid (11kW/h) laadt. Indien er meerdere auto’s tegelijk laden en wanneer er in de buurt tegelijk veel stroom gevaagd wordt, kan het afgegeven vermogen aan de paal serieus dalen, bv tot 3,5 kW/h

    In het voorbeeld van hierboven betekent 3,5 kW/h dat je na diezelfde 3 uur familiebezoek slechts 10,5 kW hebt bijgeladen tot 25kWh (39% an de batterijcapaciteit).

    Handig om te weten:
    De snelheid van laden is optimaal bij een batterijpercentage van tussen de 20 en 80%. Bóven de 80% (en soms al bij 70%) gaat de snelheid van laden omlaag

Over ontdek de e-car
Reserveren van een elektrische auto
  • Om een elektrische auto te reserveren klik je op je werkgever. Je wordt direct doorgelinkt naar het platform van GoodMoovs. Maak vervolgens een account aan op GoodMoovs en accepteer de deelnamevoorwaarden. Vanaf dat moment kun je reserveren. 

    Mocht je al een GoodMoovs account hebben, log in en ga dan naar menu-item [Mijn gegevens - producten] en meld je aan voor Ontdek de e-car. Vervolgens kies je bij nieuwe reservering voor een Ontdek de e-car reservering. 

  • Het is helaas niet mogelijk om meer dan een probeerervaring te reserveren.

  • Het is helaas slechts mogelijk om één reservering te maken. Je kunt hierdoor niet meer dan twee weken een elektrische auto proberen en ook slechts één model.

  • Voor problemen met registreren, inloggen of reserveren bekijk je de FAQ’s in het platform van GoodMoovs óf neem je contact op met de servicedesk van GoodMoovs (via info@goodmoovs.com of tel. 085-7325660)

Ophalen en terugbrengen van de elektrische auto
Openen/sluiten van de auto
Schade en pech
  • Bij pech, storing of schade neem je eerst contact op met de servicedesk van GoodMoovs (085-7325660). Zij zorgen voor een passende oplossing waardoor jij veilig op je plaats van bestemming komt. Vul bij schade altijd het standaard schadeformulier in dat je in de auto aantreft met de noodzakelijk gegevens en handtekeningen. Meld de schade ook via de app van GoodMoovs, per e-mail (support@goodmoovs.com) of het noodnummer.

  • Voorafgaand aan jouw autorit, vragen we je om de auto te controleren op schade. Als een schade nog niet bekend is in het schadeoverzicht in de app, voeg deze schade dan toe in de app. Mocht je dit niet doen en de schade is achteraf niet te herleiden, dan kan je eigen risico bij schade in rekening worden gebracht. Het zou vervelend zijn als dit niet jouw schuld is. Controleer dus altijd goed de auto voor aanvang van de proefperiode.

Opladen van een elektrische auto
  • In de auto is een laadpas aanwezig waarmee je toegang krijgt tot het grootste laadnetwerk van Europa. De laadpas biedt toegang tot meer dan 125.000 openbare laadpunten, ongeacht het merk/de exploitant van die laadpalen. Je vindt ze langs de weg, maar ook bij parkeergarages en bedrijven. Er zijn verschillende apps die laadlocaties weergeven. Wij adviseren de Shell Recharge App (voormalig NewMotion). Benieuwd naar een laadlocatie in de buurt van jouw woon/werkadres? Bekijk het totaaloverzicht.
    In Nederland zijn er zo'n 46.000 openbare laadplekken, deze kun je vinden op verschillende apps en websites. Het komt dus niet zo vaak voor dat je ergens bent waar je niet in de buurt kan laden. In andere Europese landen zijn meestal minder laadpalen beschikbaar. Een reis naar het buitenland, vergt enige planning.

     

     

     

     

  • In de auto vind je een instructie over het opladen van de auto. Om een elektrische auto op te laden, heb je een laadvoorziening, een laadkabel en een laadpas nodig. Steek de stekker van de laadkabel in de auto en in de laadpaal. Hou de laadpas voor de kaartlezer op de laadpaal. De laadpaal start nu met opladen van de auto.

  • Hoe lang je onderweg moet laden hangt sterk af van de snelheid waarmee je laadt:

    Snellader

    Aan een snellader kan dat op de meeste plaatsen met een vermogen van tussen de 50 en zo’n 175 kW/h, soms zelfs al 350kW. Echter: niet elke auto kan dezelfde snelheid van laden aan. Lees de instructies. Als een auto bv gelimiteerd is tot max. 40kW/h, dan heeft het aansluiten op een snellader van >50kW/h vermogen geen zin; hij gaat er niet sneller door laden

    Een voorbeeld:

    • Als een auto een batterijcapaciteit van 64kWh heeft en een laadvermogen van maximum 77kW en je wilt van 20% batterijpercentage (nog ca. 15kWh in de batterij dus) naar 80% (dus tot ca. 51kWh in de batterij);
    • Dan wil je dus 36kWh laden;
    • Je laadt bij een snellader met een vermogen van 50kW;
    • Dan doe je daar dus ca. 43min) over.

    Publieke lader 

    Publiek laden (in de wijk of op een parkeerplaats) maar ook bij veel laadpalen bij bedrijven, ligt de snelheid lager, door een vermogen van tussen de 11 en 22 kW.

    Een voorbeeld hiervan:

    • Als je dezelfde auto laadt aan een laadpunt met 11kW vermogen voor een familiebezoek van 3 uur en je start met nog 20% batterijpercentage (nog ca. 15kWh in de batterij dus);
    • Dan is het batterijpercentage na 3 uur van 20% (15kWh) met 33kWh gestegen naar 48kWh (dus 75% van de batterijcapaciteit van 64kWh)

    Ook hier echter een maar: dat een laadpaal een vermogen heeft van 11kW wil niet zeggen dat hij ook altijd met die snelheid (11kW/h) laadt. Indien er meerdere auto’s tegelijk laden en wanneer er in de buurt tegelijk veel stroom gevaagd wordt, kan het afgegeven vermogen aan de paal serieus dalen, bv tot 3,5 kW/h

    In het voorbeeld van hierboven betekent 3,5 kW/h dat je na diezelfde 3 uur familiebezoek slechts 10,5 kW hebt bijgeladen tot 25kWh (39% an de batterijcapaciteit).

    Handig om te weten:
    De snelheid van laden is optimaal bij een batterijpercentage van tussen de 20 en 80%. Bóven de 80% (en soms al bij 70%) gaat de snelheid van laden omlaag

  • Of een auto geschikt is voor snelladen ligt aan de accu en het batterijmanagementsyseem. Alleen auto's die zijn uitgerust met een ChaDeMo of CCS stekker kunnen snelladen. De auto's uit de probeerpoule kunnen allemaal snelladen. De Nissan Leaf heeft een ChaDeMo stekker en de andere auto's gebruiken het CCS systeem voor snelladen.

  • Bij de probeerperiode zit tot 2.000 kilometer gratis rijden inbegrepen. Maak je meer kilometers, dan kost dit € 0,40 per kilometer.

  • Bij problemen met laden neem je contact op met de servicedesk van GoodMoovs (085 732 56 60) De servicedesk is op werkdagen bereikbaar tussen 9.00 en 21.00 uur. Buiten deze tijden is dit nummer ook 24/7 bereikbaar bij een noodsituatie.

  • Thuisladen van elektrische auto is mogelijk, mits je over een thuislaadpunt beschikt (de auto beschikt niet over een 230 volt laadkabel).

Contact met de klantenservice
Aanschaf van een elektrische auto
  • Het is belangrijk om na te gaan waarvoor je de auto gebruikt en voor welke afstanden. Rijd je de hele dag naar verschillende locaties die op een grote afstand van elkaar liggen, dan heb je een auto nodig met een grote actieradius (>300 km), en een hoge laadsnelheid. Rijd je enkel naar je werk op korte afstand van je woonadres en naar andere bestemmingen in de buurt, dan heb je voldoende aan een elektrische auto met een kleinere accu en actieradius (ca. 200 km). Vooral de laadsnelheid en de actieradius zijn dus belangrijk. Verder zijn de energiekosten en onderhoudshoudkosten veel lager dan bij brandstofauto's en de auto gaat bij normaal gebruik lang mee. Een hogere aanschafprijs kan dus worden terugverdiend door lagere variabele kosten.

  • Elektrische auto's hebben geen versnellingen, je hoeft dus niet te schakelen. Verder heeft een elektrische motor vanaf het laagste toerental direct de beschikking over het maximale vermogen en koppeling, waardoor elektrische auto's snel optrekken. In een elektrische auto gebruik je overwegend maar één pedaal; het gaspedaal. Met dit pedaal geef je gas en als je het pedaal loslaat, remt de auto af. Door het gaspedaal in te drukken gaat er energie uit de accu naar de elektromotor. Als je het pedaal loslaat gaat er energie terug vanuit de elektromotor naar de accu. Je gebruikt daardoor het rempedaal een stuk minder. Je kan bij sommige elektrische auto's zelf instellen hoe hard de auto afremt als je het gaspedaal los laat.

  • Elektrische auto's zijn meestal duurder in de aanschaf, maar onderhoud en opladen is goedkoper. De gemiddelde energiekosten zijn €0,05 per km. De brandstofkosten van een benzine auto zijn minstens 2 keer zo hoog, €0,10 per km. Onderhoud is bij een elektrische auto minimaal, omdat er veel minder bewegende onderdelen voor nodig zijn.

  • Er zijn verschillende klassen elektrische auto's met verschil in prijs, grootte en actieradius. Voor meer informatie bekijk de EV-database, waarin een actueel overzicht van te leveren en komende elektrische auto's te vinden is.

  • Het bereik, oftwel de actieradius hangt af van verschillende factoren, zoals de accucapaciteit, het gewicht van de auto en de manier waarop je rijdt. Ook de weersomstandigheden spelen een grote rol, omdat een accu bij lagere temperaturen minder capaciteit heeft. De meeste auto's kunnen minimaal 200 km rijden bij normale omstandigheden.

  • In elektrische auto's zit een lithium-ion batterij die we kennen van onze telefoons, maar de levensduur van auto-accu's is langer dan de batterij van een telefoon of laptop. De auto-accu verliest heel langzaam een beetje van zijn oorspronkelijke capaciteit. Merken als Nissan en Tesla geven 8 jaar garantie, dat betekent dat de accu minimaal 8 jaar meegaat, en daarna tenmiste nog 70% tot 80% van de oorspronkelijke capaciteit heeft.

  • Je hebt verschillende type laders voor het opladen van je auto. Je hebt zogenaamde snelladers waardoor je auto in ca. een half uur bijna vol is. Bij een gewone laadpaal duurt het een stuk langer; dit kan meer dan 12 uur duren. Laad daarom de auto alvast s'avonds op, zodat deze de volgende ochtend vol is. Sommige auto's laden aan een gewone laadpaal met 1 fase (bijv. de Nissan Leaf) en andere auto's gebruiken 3 fasen (bijv. de Renault Zoe). Laden met 3 fasen gaat 3x zo snel als laden met 1 fase.

  • Er zijn veel voordelen aan elektisch rijden: je stoot minder CO2 uit, rijdt stiller én schoner en er kunnen voordelen zijn voor je portemonnee (hoe meer kilometers je rijdt, hoe goedkoper de kilometerkosten zullen zijn). Nadeel is wel dat een elektrische auto in aanschaf duurder is, maar het is een eenmalige investering die je terugverdient door de lage kilometerkosten.

  • Elektrische auto's voldoen aan de standaard veiligheidsproeven.

Op de hoogte blijven?
Elke twee weken ontvangen meer dan 15.000 abonnees, reistips, slimme mobiliteitsoplossingen en verhalen van forenzen en ondernemers die slimmer op weg gaan in Zuid-Limburg.
Meld je aan voor onze nieuwsbrief